Ciekawostki

Rewitalizacja logo – kiedy zmieniać?

Rewitalizacja logo, czyli kiedy warto je zmienić

Czym jest logo ideologia? To przekonanie, że logotyp pomaga firmie odnieść sukces. Dobry, ciekawy znak graficzny jest dla klientów jak wciągnięta flaga na maszcie. Za pomocą dobrze dobranego logotypu można przekazać wiele z filozofii danego przedsiębiorstwa. W projektowaniu logo kierować trzeba się wysokimi umiejętnościami artystycznymi, bo pod danym symbolem firma może rozwijać się przez kilkadziesiąt lat. Im bardziej logotyp trafia do odpowiedniej grupy docelowej, im bardziej pozytywnie kojarzy się klientom, tym łatwiej firmie działać pod jego szyldem. Czasami jednak zdarza się sytuacja, gdy dawne logo niekoniecznie idzie z duchem czasu. Co wtedy? Najprostszym rozwiązaniem jest rewitalizacja logo.

Oczywiście logotyp można zmienić, warto się jednak zastanowić wcześniej, jak wielkie koszty w związku z tym poniesiemy. Nie chodzi jedynie o dostosowanie strony internetowej, wydruk nowych materiałów reklamowych, lecz także czas i pieniądze, jakie zainwestowaliśmy w budowanie poprzedniej marki. Jeśli nasz logotyp jest rozpoznawalny, a nie stać nas na wielką kampanię informującą o jego zmianie, lepiej zastosować jedynie drobny lifting. Czasami wystarczy zmiana kroju liter albo lekka modyfikacja kolorów. W przypadku drobnej rewitalizacji oba logotypy mogą przez jakiś czas funkcjonować obok siebie, nim zbierzemy środki na zupełną zmianę image’u firmy. To dobre rozwiązanie szczególnie dla mniejszych i średnich firm.

Niekiedy logo staje się także ofiarą negatywnej oceny danego przedsiębiorstwa, będąc nośnikiem oceny o nim. Najsłynniejszym przykładem ostatnich lat była sprawa zmiany logotypu Państwowego Zakładu Ubezpieczeń. PZU, choć jest firmą z przedwojennymi korzeniami i bardzo długą tradycją, zaczęła tracić w ostatniej dekadzie klientów. Przyczyną była mała innowacyjność, wysokie koszty ubezpieczeń oraz praktycznie zerowa elastyczność wobec klienta. Chcąc zasygnalizować odejście od biurokratycznej postawy PZU dokonało zmiany logo na prostsze i nowocześniejsze, mające symbolizować postępowość instytucji. Nie wszystkim się to spodobało, bo stare logo towarzyszyło nam od wielu lat, budząc w wielu ludziach sentyment, co jednak nie przekładało się na zaufania dla PZU. Rewitalizacja identyfikacji wizualnej pozytywnie wpłynęła na zmianę wizerunku. Obecnie PZU odzyskuje pozycję wiodącego ubezpieczyciela Polaków.

 

A czy Ty powinieneś zmienić logo?

Projektujemy logotypy dla firm i instytucji rozpoczynających działalność, często także pomagamy w odświeżeniu wizerunku, dlatego rewitalizacja logo może być konieczna. Możesz liczyć na bezpłatne doradztwo w tej sprawie. Jeśli zastanawiasz się nad rewitalizacją identyfikacji wizualnej, przeczytaj poniższe punkty:

stare logo nie pasuje do obecnego profilu działalności firmy. Twój biznes ewoluuje wraz z Tobą. Czasami rozwijająca się firma zdobywa rynki, na których początkowo nie miała w ogóle zaistnieć. Jeśli logo nie współgra z obecną branżą, filozofią lub polityką – czas je zmienić.
– stare logo często jest krytykowane przez klientów. Być może Twój dawny logotyp jest świetny, ale nie trafia do grupy docelowej. Często, gdy otwieramy działalność, nie do końca wiemy, kim będą nasi klienci. Po kilku latach jednak umiemy już stworzyć ich profil i może się okazać, że logo nie zostało zaprojektowane z myślą o nich. Jeśli tak jest – zmiana jest wysoce wskazana.
– potrzebujesz zmiany, a widok dawnego logo nie budzi już takiego entuzjazmu jak na początku. w tym wypadku warto zastanowić się nad kosztami rewitalizacji i … ją wykonać. Logo jest siłą Twojego przedsiębiorstwa, nie warto więc działać pod sztandarem, w który się nie wierzy.